tisdag, april 11

 

Den perfekta helgen för mig och min familj

Författare: Mikael Åström

Fumlar lite vid mottagandet men greppar till slut stafettpinnen från Björn och ger mig in på att försöka beskriva innehållet i min definition av den perfekta helgen för mig och min familj.

Saken är den att en av dessa helger nu i kommande då den för vår del är just påskhelgen. Den helgen är lång och inleds på torsdagen med inhandling av vulgära mängder mat med den speciella egenskapen att den lämpar sig väl för tillagning utomhus. Efter shoppingrundan packas bilarna fulla med familj och packning och på släpvagnen bakom trängs snöskotrarna som senare ska användas som helgens njutnings- och fortskaffningsmedel.

Påskhelgen och det efterföljande skollovet är, på vår breddgrad, ofta den sista tiden på året när snön fortfarande är kvar och fortfarande så pass torr att den går att vistas i samtidigt som vädret ofta är njutningsfullt milt i den sköna vårsolen.

Denna underbara växlingstid mitt mellan rå vinter och spirande sommar nyttjar vi genom att upprätta basläger på sommarstugan. Därifrån utgår vi sedan på olika dagsexpeditioner ut i naturen för att fiska, för att åka pulka, skidor, laga mat i naturen och bara lustfullt njuta av naturen. Med snöskoterns hjälp blir otroligt natursköna platser, som man annars aldrig skulle komma fram till, lätt tillgängliga och vi bara njuter.

Så enkel men ändå högkvalitativ är min perfekta vårhelg med familjen. Därefter kommer sommaren, men det är en annan historia.

Bollar lite fundersam med stafettpinnen och sänder den vidare till "En pappas vedermödor" med en fundering kring hur man möter situationen när ens barn börjar intressera sig för att ”hänga” på stan och närmar sig den närmast ofrånkomliga kontakten med alkohol.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?