torsdag, maj 18

 

Hur gör vi med pappaledigheten?

Författare: PO:s plats i rymden

Hur gör ni med pappaledigheten? Kan du vara hemma så mycket som du vill. Attityder och fördomar mot pappalediga?

Jag har, som jag har nämnt i tidigare bloggar, varit sjukskriven ganska länge.Första sommaren med Gabbe, -04 var jag hemma och pappaledig i 3 veckor. Min fru tog då ut lite semester så vi var ju iof båda hemma med Gabbe. Jag har således en hel del dagar att ta ut på båda barnen. Men för att fortsätta på första meningen ovan så har jag som sagt varit hemma från det Gabriel blev 6 månader fram till hans 2 års dag i år 23 april.Och detta har varit den enda fördelen med att vara sjukskriven. Jag har fått en kanon-kontakt med vår äldsta son. Han favoriserar ingen och båda två!

I dagsläget jobbar jag 50% och är "sjukpensionär" 50%. (Jag har sjukersättning på viss tid, som är ungefär som dåtidens sjukpension). Så jag får otroligt mycket tid för barnen.Så ja, jag är hemma så mycket som jag vill vara. Jag har som sagt fått den första viktiga kontakten med barnen när dom är riktigt små, samt att jag har många pappadagar att ta ut när dom blir lite äldre.Min attityd mot pappalediga är att det borde vara fler som är det. Inte minst har jag märkt hur viktigt det är att vara hemma under barnens första levnadstid. Att spädbarnet känner pappans hud lika mycket som mammans. Att pappan vaggar och sjunger och går av och an lika mycket som mamman. Det enda jag kan störa mig på, och jag vet att det förekommer är pappor som plockar ut sin pappaledighet, när barnen är kanske lite över 5 år, och stannar hemma för att renovera huset eller dyligt. Och samtidigt lämnar barnen på dagis. Alltså helt enkelt TOKMYGLAR!!!!Oj, nu blev jag riktigt förbannad. Att man gör saker tillsammans i så fall är en sak. Barnen kanske kan hjälpa till och bära eller dyl. Men inte faan skulle jag lämna barnen på dagis, för att sedan vara pappaledig och vara för mig själv. Så, där Lindström har du kanske en fördom. För jag vet att det förekommer!

Hoppas att du är nöjd med mitt svar.Passar tillbaka frågan till Christoffer. Skulle du kunna tänka dig att vara hemma och ändå lämna iväg barnen för att färdigställa ett hemmaprojekt eller dyligt?

Comments:
Instämmer helt i det där med kontakt. Jag är hemma två dagar i veckan och det är helt underbart.
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?