tisdag, maj 16

 

Lekande pappor leker bäst

Författare: Lindströms skriverier

"Unnar du dig tid att leka med dina barn? Hur ofta och länge? Vad hittar ni på då?"

Lilla A är ju inte 5 månader fyllda ännu så det blir mest en del fysikt pedagogiska lekar. Tittut har blivit lite av en favvorit just nu och hon kan hålla på längre än vad jag kan. Annars blir det mycket lek med färgglada bollar, skallror och liknande för att få henne att göra vissa rörelser. Ja, jag vet, jag gör allt för att hon ska få ett bra rörelseschema. Hon SKA rulla tidigare än andra barn. :-D

Jag leker så mycket jag bara kan med Lilla A. Eller kanske snarare så mycket som hon tillåter mig. Ibland visar hon mycket tydligt att hon inte vill att jag leker med henne. Hon vill leka ifred med sin boll eller sin orangea plastnalle. Får jag välja att leka med A eller plocka ur diskmaskinen så väljer jag att leka med henne. Disken står kvar om en timme. Jag hoppas att jag kan ha kvar den prioriteringen även när A blir äldre. Jag har alltid varit den som kastar mig in under bordet och leker med barnen på fester, den som smiter undan och läser en saga eller helt spontant bara börjar sparka boll men några småkillar.

Man slutar inte leka för att man blir vuxen, man blir vuxen för att man slutar leka. Jag tänker aldrig bli vuxen.

Passar vidare till PO:s plats i rymden med ett jobbigt ämne: Hur gör ni med pappaledigheten? Kan du vara hemma så mycket som du vill. Attityder och fördomar mot pappalediga?

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?